• Jak dbać o rolki

Rolki do kabin prysznicowych są chyba najszybciej zużywającym się elementem konstrukcyjnym kabiny prysznicowej. Wynika to z oddziaływania na łożyska obciążeń dynamicznych, powstających podczas otwierania i zamykania drzwi, jak również czynników zewnętrznych jak np. osadzający się kamień, czy środki czystości używane do utrzymania prawidłowego stanu higienicznego kabiny.                                                            

Większość rolek do kabin prysznicowych wykonana jest z odpornych na korozję materiałów takich jak mosiądz czy stal SS 304, które zapewniają wystarczające zabezpieczenie przed rdzą.  Samo jednak użycie wytrzymałych na działanie wody materiałów nie gwarantuje rolce trwałości. Przyczyną tego jest osadzający się w łożysku kulowym kamień który łuszcząc się stopniowo ściera kulki oraz samo gniazdo łożyska, składające się z pierścienia zewnętrznego, koszyka oraz pierścienia wewnętrznego. Praktycznie wygląda to trochę tak jakbyśmy systematycznie dosypywali drobnego piasku do łożyska. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku coraz rzadziej stosowanych łożysk ślizgowych, jednak tu zużyciu ulega czop wału oraz panewka łożyska.

Sposobów przeciwdziałania skutkom występowania tych czynników jest kilka, my jednak skupimy się tylko na dwóch prostych metodach, które skutecznie powinny wydłużyć żywotność naszych rolek kabinowych.

Właściwe wyregulowanie rolek: Każda rolka występuje w systemie czterech elementów jezdnych tzn. dwóch rolek górnych i dwóch dolnych lub dwóch rolek górnych i dwóch suwaków dolnych. (Występują też kabiny wykorzystujące dwa suwaki górne i dwa dolne ale tego typu kabin ze względu na tematykę strony nie będziemy omawiać.) Często popełnianym błędem jest taka regulacja rolek aby wszystkie cztery rolki dotykały prowadnic tzn. tak  aby  rolki dolne górą kółka dotykały górnej części dolnej prowadnicy.

To powoduje że gdy gwałtowniej przesuniemy drzwi to mając tendencję do uniesienia dolnego, tylnego rogu zablokuje się nam rolka dolna w tym właśnie rogu, powodując zbędne i wysoce szkodliwe naprężenia.

Prawidłowa regulacja powinna wyglądać następująco:

1. Górne rolki regulujemy tak aby górna krawędź drzwi była w poziomie.

2. Sprawdzamy czy rolki dolne (suwaki dolne) mają luz na tyle duży aby drzwi mogły bez oporów się przesuwać a jednocześnie na tyle mały aby kółko rolki dolnej nie wyskakiwało podczas przesuwania drzwi. W praktyce kółko powinno zahaczać dolny profil C tak aby górna część kółka była schowana ok. 2-3mm w górnej części dolnego profilu C.

3. Jeszcze raz sprawdzamy pion i poziom drzwi i jeśli zajdzie konieczność ponownej regulacji rolek górnych to po jej zakończeniu sprawdzamy położenie rolek , suwaków dolnych.
 
Takie wyregulowanie drzwi zapewni nam gładką pracę układu, bez  blokowania się elementów jezdnych, co zabezpieczy rolki przed naprężeniami innymi niż te do jakich zostały zaprojektowane. Rolki takie będą znacznie rzadziej się wyłamywały niż takie które są wyregulowane niewłaściwie.

Zabezpieczenie łożysk przed osadzaniem się kamienia i działaniem środków czystości

Aby zapewnić łożysku długotrwałą żywotność należy okresowo ( co kwartał) poddawać je konserwacji smarem. Ma to na celu zabezpieczenie elementów łożyska przed osadzaniem się kamienia. Z tego powodu należy dobierać takie smary które są odporne na działanie wody ( większość smarów), ale jednocześnie takie które mają formę płynu a nie gęstego żelu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku takich łożysk które są osłonięte, a przez to dotarcie do kulek czy panewki łożyska jest utrudnione. Idealne są wiec smary w sprayu np. smary teflonowe lub w płynie takie jak smary silikonowe.

Uwaga nie należy używać środków czyszcząco odrdzewiających, które wypłukują smar  odsłaniając łożysko, eksponując je na działanie kamienia!!!

Wbrew powszechnej opinii, antykorozyjność stali nierdzewnej nie jest bezwzględna. Co prawda tego typu elementy nie ulegają korozji pod wpływem działania wody, jednak ich powłoka może zostać uszkodzona jeśli poddamy ją długiemu działaniu niektórych preparatów chemicznych zawierających takie związki chemiczne jak np. różnego rodzaju chlorki lub sole. W przypadku odkrytych, równych powierzchni wystarczy po użyciu środka czyszczącego obficie spłukać wodą, jednak ponieważ łożysko jest strukturą dość zamkniętą to takie spłukanie nie zapewni że środek czystości zawierający np. podchloryn sodowy zostanie z niego dokładnie wymyty. Do czyszczenia rolki można używać np. 20% roztworu octu , nawilżając nim szmatkę, wytrzeć i spłukać. Nigdy nie wolno używać szorstkich gąbek gdyż mogą one uszkodzić powierzchnię stali i ułatwić jej korozję !!! .